Herformuleer de manier waarop je naar werk kijkt bij een burn-out

Of je nu een baan hebt waar je van ondersteboven raakt of een die eentonig en onvervullend is, de meest effectieve manier om een burn-out te bestrijden is om ontslag te nemen en een baan te vinden die je leuk vindt. Natuurlijk is het voor velen van ons verre van een praktische oplossing om van baan of carrière te veranderen, we zijn dankbaar dat we gewoon werk hebben waarmee we de rekeningen kunnen betalen. Maar wat je situatie ook is, er zijn nog steeds stappen die je kunt nemen om je gemoedstoestand te verbeteren.

Probeer enige waarde in je werk te vinden. 

Zelfs in sommige alledaagse banen kun je je vaak concentreren op de manier waarop je anderen helpt, bijvoorbeeld, of een product of dienst levert die je hard nodig hebt. Focus op aspecten van het werk die je leuk vindt, al is het maar een praatje maken met je collega’s tijdens de lunch. Het veranderen van je houding ten opzichte van je werk kan je helpen weer een gevoel van doel en controle te krijgen.

Zoek evenwicht in je leven. 

Als je een hekel hebt aan je baan, zoek dan naar betekenis en voldoening elders in je leven: in je familie, vrienden, hobby’s of vrijwilligerswerk. Richt je op de delen van je leven die je vreugde brengen.

Maak vrienden op het werk. 

Het hebben van sterke banden op het werk kan eentonigheid helpen verminderen en de effecten van burn-out tegengaan. Als u overdag vrienden heeft om mee te kletsen en grapjes te maken, kan dat helpen om de stress van een vervelende of veeleisende baan te verlichten, uw werkprestaties te verbeteren, of u gewoon door een zware dag heen te helpen.

Neem tijd vrij. 

Als een burn-out onvermijdelijk lijkt, probeer dan een volledige pauze van het werk te nemen. Ga op vakantie, maak gebruik van je ziektedagen, vraag om een tijdelijk verlof, wat dan ook om jezelf uit de situatie te halen. Gebruik de tijd die je weg bent om je batterijen op te laden en andere manieren van herstel te zoeken.

https://ruudmeulenberg.nl