Vereniging berk
Image default
Gezondheid

ADD symptomen

Ben jij snel afgeleid, voel jij je rusteloos en heb je stemmingswisselingen? Vervelend, helaas zijn dit (een van de) kenmerken van ADD. Wat staat voor: Attention Deficit Disorder. Deze ADD symptomen zorgen er voor dat jij minder in je vel zit. ADD is afgeleid van ADHD en is een subtype daarvan, helaas is het vaak erfelijk bepaald. Een van je ouders, die kans is er, kan ook ADD hebben. ADD wordt door de wetenschap gezien als neurobiologische stoornis, ADD heeft dus niks te maken met karaktereigenschappen of opvoeding. Wil jij, ondanks dat je symptomen hebt, zeker weten of je ADD hebt? Laat je dan testen door een psychiater of psycholoog. De diagnose wordt gesteld door middel van meerdere gesprekken, het kan ook zo zijn dat er gesprekken plaatsvinden met familieleden en dat je bijvoorbeeld (een) vragenlijst(en) in moet vullen.

Welke ADD symptomen zijn er nog meer?

Eerder beschreven we al een aantal ADD symptomen, maar er zijn er nog meer. ADD heeft helaas veel kenmerken, wat niet wil zeggen dat je al deze symptomen moet hebben om te weten of je ADD hebt. Laat je hiervoor testen bij een professional. De ADD symptomen die, naast rusteloosheid, snel afgeleid en stemmingswisselingen nog meer voorkomen zijn:

• Vergeetachtigheid;
  • Slapeloosheid;
  • Dromerigheid;
  • Niet goed in organiseren;
  • Geen besef van tijd;
  • Onbewustheid;
  • Probleem oplossend;
  • Overgevoeligheid voor geluid en beeld (teveel prikkels).

Een diagnose laten stellen

Ben je er niet zeker van of je ADD hebt en wil je graag een ADD diagnose laten stellen? Er zijn tal van professionals die je hierbij kunnen helpen en je vervolgens ook kunnen leren hoe om te gaan met ADD. Er zijn namelijk tal van effectieve behandelingen, zeker als je er veel hinder van ondervindt.

Het kan wellicht hard aankomen, als je leest dat je een of meerdere van deze symptomen hebt. Maar niks is zeker totdat de diagnose is vastgesteld, maak je daarom niet al te druk. Zeker niet voordat je bij een professional bent langs geweest en de diagnose gesteld is.