Wat houdt duurzame mode nou eigenlijk in?

Verenigingberk

Op dit moment lijkt duurzame mode de enige haalbare oplossing om onze invloed op het milieu te verminderen en dieren en mensen te beschermen.

Met een koolstofvoetafdruk die goed is voor meer dan 10% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen, is de fast fashion mode-industrie zeer schadelijk voor het milieu.

Een verandering is nodig; maar veranderingen – vooral in de mode – komen niet gemakkelijk.

Als industrie die door economische resultaten gedreven wordt, wordt elke verschuiving die van de norm afwijkt afgewezen of uitgesteld.

In dit geval vereist de verschuiving naar duurzame productie grote financiële investeringen, in produktie-installaties, materialen, en mensen.

Vereist verregaande innovatie en slim gebruik van technologie in de mode,

Bovendien staan niet alleen keurmerken huiverig tegenover verandering, maar ook de consument, die overspoeld wordt met greenwashing en nog steeds niet zeker weet wat duurzame mode is, of waar het voor staat.

Definitie van duurzame kleding
Duurzame mode is een term die gebruikt wordt om activiteiten, processen en producten te beschrijven die mode-actoren inzetten in hun poging de huidige mode-industrie van haar onethische, verkwistende en onnadenkende aanpak te doen overschakelen op een koolstofneutraal model dat gebaseerd is op gelijkheid, sociale rechtvaardigheid, dierenwelzijn, en ecologische integriteit.

Ethisch en fairtrade zijn twee van de meest gebruikte termen om te verwijzen naar duurzame modeactiviteiten, -spelers, en -producten.

Ethische en fairtrade activiteiten hebben te maken met het welzijn van mensen die in de mode werken: kinderarbeid, rechten van mannen en vrouwen, veilige werkomstandigheden, fairtrade activiteiten, en alle andere aspecten van sociale rechtvaardigheid.

Voor het domein van eerlijke kleding zijn mensen en hun welzijn van cruciaal belang.

Anderzijds gaat het bij eerlijke handel om het tot stand brengen van ethische toeleveringsketens.

Niettemin hebben beide termen betrekking op de sociaal-economische aspecten van de mode-industrie, waarbij gezocht wordt naar manieren om de arbeidsomstandigheden van de mensen die bij de mode-aanvoerketen betrokken zijn te verbeteren, naar hun loon, en naar eerlijke handelspraktijken.